Projekt na rzecz obronności i bezpieczeństwa Państwa nr DOB-SZAFIR/11/A/015/01/2020, pt. „Odczyt i zabezpieczanie danych w elektronicznych licznikach pojazdów”, realizowany w ramach Konkursu 1/SZAFIR/2020 ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Odczyt i zabezpieczanie danych w elektronicznych licznikach pojazdów
Fot. 1 Skład konsorcjum
Projekt jest realizowany przez konsorcjum w składzie:
- Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej (Lider konsorcjum),
- firmę TOMSAD Tomasz Sadowski.
Kierownik projektu: dr inż. Krzysztof Więcławski.
Okres realizacji od 29 grudnia 2020 do 28 kwietnia 2023 r.
Całkowity koszt realizacji projektu zaplanowano w wysokości 3 923 085,00zł, w tym koszty kwalifikowalne 3 189 500,00 zł.
Realizacja projektu polegała na zaprojektowaniu i zbudowaniu urządzenia wraz z oprogramowaniem służącym do kontroli ewentualnej ingerencji w przebieg główny pojazdu oraz wykryciu ingerencji w jego systemy elektroniczne. Projektowane urządzenie będzie komunikowało się z układem elektronicznym pojazdu poprzez złącze OBDII oraz urządzenie końcowe w postaci iPhone/iPad wykorzystując komunikację Bluetooth.
Harmonogram realizacji projektu zakładał m.in.:
- opracowanie i budowę prototypu interfejsu służącego do pobierania informacji ze sterowników pojazdów dotyczących jego przebiegu oraz numeru identyfikacyjnego VIN,
- opracowanie oprogramowania umożliwiającego komunikację z pojazdem oraz oprogramowania, dzięki któremu będzie można wykryć ingerencję w przebieg główny oraz przeprowadzone modyfikacje w jego elektronicznych sterownikach,
- opracowanie aplikacji pozwalającej na zabezpieczenie pobranych danych do celów procesowych,
- opracowanie struktury pobieranych danych zawierającej:
- przebieg pojazdu,
- dokonane modyfikacje danych,
- rozpoznanie narzędzia, którym dokonano modyfikacji,
- datę przeprowadzenia modyfikacji,
- charakterystyki użytkowania pojazdu (tryb jazdy),
- dane dotyczące zapisów o kolizji lub wypadku,
- historii pojazdu odczytywanej z modułów innych niż sterownik silnika, a dotyczących norm spalin,
- danych dotyczących filtrów DPF oraz układów mających na celu ochronę przed zanieczyszczeniem środowiska.
Celem nadrzędnym i docelowym, dla którego podjęto się realizacji projektu było udzielenie wsparcia takim instytucjom jak Policja, Straż Graniczna, Stacje Kontroli Pojazdów, które w swoich kompetencjach mają wykrywanie i zwalczanie nieuprawnionych ingerencji w oznaczenia identyfikacyjne pojazdów, zmiany ich przebiegów, a także omijanie urządzeń dbających o ochronę środowiska.
Gestorem opracowywanego urządzenia (rozwiązania) jest Skarb Państwa reprezentowany przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Fot. 2 Schemat projektowanego Modułu Kontrolno-Diagnostycznego (MK-D) do odczytu danych poprzez złącze OBD2.
Fot. 3 Schemat obwodu drukowanego Modułu Kontrolno-Diagnostycznego (MK-D).
Fot. 4 Proces odczytu danych z ramki zamrożonej w elektronicznym układzie samochodowym.