Przewodniczący KN
Magdalena Chudzik
Opiekun KN
dr inż. Radosław Nowak
Czym się zajmujemy?
Historycznie Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych jest domem pierwszego w Polsce zespołu Formuły Student – White Eagle Racing. Niestety zespół zakończył swą działalność w roku 2014.
Po trzech latach, kontynuując tradycję „pierwszych razów” dla Formuły Student, studenci Wydziału SiMR wyszli z nową inicjatywą, której celem było stworzenie nowego zespołu i pierwszego w Polsce bolidu elektrycznego. Przez kolejne dwa lata powstawała konstrukcja o roboczej nazwie PD1. Był to poligon doświadczalny, na którym przetestowanych zostało wiele pomysłów – lepszych i gorszych.
Głównie te drugie sprawiły, że wymagane były znaczne zmiany konstrukcyjne. Zakres modyfikacji był na tyle znaczący, że projekt został przemianowany na PD1.5. Największe zmiany zostały poczynione w układach elektronicznych, oprogramowaniu sterującym i w pakiecie aerodynamicznym.
Bolid był gotowy do jazdy na początku 2021 roku. Od lutego do lipca udało się zrealizować sześć dni testowych na torze, z czego na każdym wychodziły problemy, które potencjalnie mogłyby unieruchomić nas na torze. Były to między innymi problemy z blokowaniem półosi, pękające przeguby w układzie kierowniczym, czy problemy z pomiarem prądu pobieranego z pakietu baterii, co skutkowało odcinaniem zasilania. Nie od razu Rzym zbudowano.
Jako jeden z niewielu zespołów mieliśmy rzeczywiście odpowiednio przetestowaną konstrukcję. Wszystkie zespoły wykazywały się zdolnościami improwizacji, kiedy my relaksowaliśmy się na leżaczkach, bo wszystko działało. Oczywiście życie szybko weryfikuje nadmiar szczęścia, mówiąc klasycznie „Tyle to nie”. Awaria wiązki do pomiaru temperatury ogniw wewnątrz pakietu baterii zrobiła nam z bolidu bardzo szybko wyglądający przycisk do papieru. Była okazja pokazać, że znamy się na czymś poza okupowaniem leżaczków. Pakiet baterii został rozebrany na części pierwsze. Problem udało się zdiagnozować i naprawić. Operacja zajęła nam połowę tego czasu, który przeważnie zajmowała nam w warsztacie. Następnego dnia zameldowaliśmy się na linii startu wyścigu długodystansowego. Po przejechaniu 21 km, mając 1,5 % energii w baterii ukończyliśmy wyścig długodystansowy.
Tym samym jako pierwszy polski zespół:
- przeszliśmy pełną inspekcję techniczną pojazdu elektrycznego,
- wzięliśmy udział w konkurencjach dynamicznych (poza konkurencją Autocross)
- ukończyliśmy wyścig długodystansowy
Przełożyło się to na coś, czego żaden z członków nie spodziewał się jadąc na te zawody. Na 20 zarejestrowanych zespołów i 15 fizycznie startujących, udało nam się zająć trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej pojazdów elektrycznych!
Obecnie zajmujemy 40/203 miejsce w światowym rankingu zespołów FSE.
Dalszy plan działania jest prosty. Skupić się na budowaniu możliwie jak najszybszych pojazdów. Ta filozofia przyświeca nam obecnie w procesie projektowania kolejnego bolidu – PD 2.0.