Mechatronika Pojazdów i Maszyn Roboczych - II stopień
Absolwenta Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych charakteryzuje: rozległa wiedza z przedmiotów podstawowych, interdyscyplinarne systemowe podejście do rozwiązywania problemów technicznych, umiejętność posługiwania się nowoczesnymi narzędziami wspomaganych komputerowo procesów: projektowania, wytwarzania, eksploatacji i recyklingu maszyn, przygotowanie do pracy w zespole, znajomość języka obcego, przygotowanie z zakresu ochrony środowiska związanej z eksploatacją pojazdów i maszyn roboczych, jak też wiedza praktyczna z realizowanej zgodnie z programem studiów praktyki dyplomowej.
Absolwent Wydziału jest przygotowany do twórczej działalności z zakresu: projektowania; wytwarzania; bezpieczeństwa; eksploatacji urządzeń mechanicznych i mechatronicznych, a zwłaszcza: samochodów, ciągników, pojazdów specjalnych, maszyn budowlanych i specjalnych oraz dźwignic. Jest zdolny do podejmowania pracy zawodowej w dużych koncernach, w przedsiębiorstwach przemysłu samochodowego, kolejowego, maszynowego, w jednostkach projektowych, badawczo-naukowych, a także w średnich i małych firmach.
Na kierunku Mechatronika Pojazdów i Maszyn Roboczych studiów II stopnia są oferowane następujące specjalności:
- Mechatronika maszyn roboczych
- Mechatronika pojazdów
SPECJALNOŚĆ MECHATRONIKA MASZYN ROBOCZYCH - w ramach tej specjalności na studiach II stopnia kształci się magistrów, którzy opanują wiedzę i umiejętności w zakresie:
- zjawisk zachodzących w konstrukcjach nośnych, ze szczególnym uwzględnieniem ich degradacji;
- zagadnień związanych z modelowaniem i sterowaniem maszyn roboczych.
- metod akumulowania energii w pojazdach elektrycznych i hybrydowych;
- nowych technologii baterii elektrochemicznych NiMH i LiIon, superkondensatorów, ogniw paliwowych;
- optymalizacji konstrukcji napędów hybrydowych i elektrycznych oraz ich sterowania w celu minimalizacji strat energii, kosztów zakupu i eksploatacji, negatywnego oddziaływania na środowisko;
- wykształcenia podstawowych umiejętności związanych z użytkowaniem maszyn do robót ziemnych;
- poznania zasad analizy konstrukcji przestrzennych oraz umiejętności formułowania warunków brzegowych i analizy konstrukcji;
- poznania problemów konwersji ciepło-dźwięk-elektryczność oraz umiejętność zaprojektowania silników termoelektrycznych.
Uniwersalne kompetencje zawodowe wiedza z zakresu mechaniki i mechatroniki oraz biegłość w posługiwaniu się narzędziami komputerowymi: metoda elementów skończonych, systemy CAD/CAM, pojazdy hybrydowe, termoakustyka, umiejętność rozwiązywania inżynierskich zagadnień mechanicznych i mechatronicznych, sprawiają, że absolwenci tej specjalności z powodzeniem znajdują zatrudnienie jako konstruktorzy, technolodzy, pracownicy działów projektowych, eksploatacyjnych, dozoru technicznego w dużych i małych firmach oraz instytucjach naukowo-badawczych zajmujących się konstruowaniem, wytwarzaniem, modernizacją maszyn i urządzeń zautomatyzowanych procesów produkcyjnych, robotów przemysłowych, linii technologicznych itp. Jako eksploatatorzy i diagności lub kierownicy serwisów maszyn roboczych.
SPECJALNOŚĆ MECHATRONIKA POJAZDÓW – w ramach tej specjalności na studiach II stopnia kształci się magistrów, którzy opanują wiedzę i umiejętności w zakresie:
- zagadnień budowy, zastosowania oraz analizy sygnałów z rozproszonych systemów mechatronicznych pojazdów i maszyn roboczych;
- zagadnień dotyczących akustyki struktur warstwowych, pojazdów i maszyn roboczych; komfortu użytkowania, wpływu środowiskowego infrastruktury drogowej i kolejowej zarówno ze względu na hałas jak i generowane drgania;
- metod akumulowania energii w pojazdach elektrycznych i hybrydowych;
- nowych technologii baterii elektrochemicznych NiMH i LiIon, superkondensatorów, ogniw paliwowych;
- optymalizacji konstrukcji napędów hybrydowych i elektrycznych oraz ich sterowania w celu minimalizacji strat energii, kosztów zakupu i eksploatacji, negatywnego oddziaływania na środowisko;
- zagadnień związanych z modelowaniem i sterowaniem maszyn roboczych.
Absolwenci tej specjalności będą zaznajomieni od strony teoretycznej i częściowo praktycznej z najnowszymi technologiami i koncepcjami stosowanymi w: budowie pojazdów o napędzie hybrydowym, elektrycznym oraz związanej z nimi infrastruktury; akustyce struktur warstwowych, pojazdów i maszyn roboczych; wpływu środowiskowego infrastruktury drogowej i kolejowej zarówno ze względu na hałas jak i generowane drgania; związanych z modelowaniem i sterowaniem maszyn roboczych. Pozwala absolwentom tej specjalności na podejmowanie pracy w firmach związanych z motoryzacją, elektroniką, automatyką i robotyką.
RAMOWY PLAN STUDIÓW STACJONARNYCH II STOPNIA PROWADZONYCH NA KIERUNKU MECHATRONIKA POJAZDÓW I MASZYN ROBOCZYCH
Do pobrania:
Opisy przedmiotów prowadzonych w ramach studiów
Semestr 1
Lp. | Nazwa przedmiotu | Rodzaj i wymiar zajęć | Punkty ECTS | Symbol rygoru | |||
W | Ć | L | P | ||||
1 | Analiza zespolona | 30 | 15 | 0 | 0 | 4 | E/Z1 |
2 | Rachunek prawdop. i statystyka | 30 | 15 | 0 | 0 | 4 | E/Z1 |
3 | Mechanika ogólna III | 30 | 30 | 0 | 0 | 5 | E/Z1 |
4 | Zintegrow. systemy wytwarzania | 30 | 0 | 15 | 0 | 3 | Z2/Z1 |
5 | Diagnostyka maszyn | 15 | 0 | 15 | 0 | 2 | Z2/Z1 |
6 | Metody numeryczne w mechanice | 15 | 0 | 15 | 0 | 2 | Z2/Z1 |
7 | Fizyka IV | 45 | 0 | 0 | 0 | 4 | Z2 |
8 | Modelowanie systemów mechatron. | 15 | 0 | 15 | 0 | 2 | Z2/Z1 |
9 | Przedmiot obieralny Specjalności 1 | 30 | 0 | 0 | 0 | 2 | Z2 |
10 | Przedmiot obieralny Specjalności 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 2 | Z2 |
RAZEM | 255 | 75 | 45 | 0 | 30 |
Semestr 2
Lp. | Nazwa przedmiotu | Rodzaj i wymiar zajęć | Punkty ECTS | Symbol rygoru | |||
W | Ć | L | P | ||||
1 | Modelow. komp. w praktyce inż. | 15 | 0 | 15 | 0 | 2 | Z2/Z1 |
2 | Alg. genetyczne i sieci neuronowe | 30 | 0 | 15 | 0 | 3 | E/Z1 |
3 | Bezp. systemów technicznych | 30 | 0 | 0 | 0 | 2 | Z2 |
4 | Planowanie ruchu poj. autonom. | 15 | 0 | 15 | 0 | 3 | Z2/Z1 |
5 | Zaaw. met. analizy sygn. i obrazów | 15 | 0 | 15 | 0 | 3 | E/Z1 |
6 | Uszkodz. zorient. ster. układ. dyn. | 30 | 0 | 0 | 0 | 2 | E |
7 | Systemy czasu rzeczywistego | 15 | 0 | 15 | 0 | 2 | Z2/Z1 |
8 | Modelowanie maszyn roboczych | 15 | 15 | 0 | 0 | 2 | Z2/Z1 |
9 | Sterowanie i regulacja maszyn rob. | 15 | 15 | 0 | 0 | 2 | E/Z1 |
10 | Sieci komputerowe | 15 | 0 | 0 | 0 | 1 | Z2 |
11 | Przedmiot obieralny Specjalności 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 2 | Z2 |
12 | Przedmiot obieralny Specjalności 4 | 30 | 0 | 0 | 0 | 2 | Z2 |
13 | Wychowanie fizyczne | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | Z1 |
14 | Praca przejściowa | 0 | 0 | 0 | 75 | 4 | P |
RAZEM | 255 | 45 | 90 | 75 | 30 |
Semestr 3
Lp. | Nazwa przedmiotu | Rodzaj i wymiar zajęć | Punkty ECTS | Symbol rygoru | |||
W | Ć | L | P | ||||
1 | Podstawy prawa pracy (HES) | 30 | 0 | 0 | 0 | 2 | Z2 |
2 | Przedmiot obieralny (HES) | 30 | 0 | 0 | 0 | 3 | Z2 |
3 | Przedmiot obieralny Specjalności 5 | 30 | 0 | 0 | 0 | 2 | Z2 |
4 | Przedmiot obieralny Specjalności 6 | 30 | 0 | 0 | 0 | 2 | Z2 |
5 | Seminarium dyplomowe | 0 | 30 | 0 | 0 | 2 | Z1 |
6 | Praca dyplomowa | 0 | 0 | 0 | 270 | 20 | P |
7 | Praktyka dyplomowa | 4 tygodnie | 4 | ||||
RAZEM | 120 | 30 | 0 | 270 | 31 |