Mechanika Pojazdów i Maszyn Roboczych - II stopień niestacjonarne
Absolwenta wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych charakteryzuje: rozległa wiedza z przedmiotów podstawowych, interdyscyplinarne systemowe podejście do rozwiązywania problemów technicznych, umiejętność posługiwania się nowoczesnymi narzędziami wspomaganych komputerowo procesów: projektowania, wytwarzania, eksploatacji i recyklingu maszyn oraz pojazdów, przygotowanie do pracy w zespole, znajomość języka obcego, przygotowanie z zakresu ochrony środowiska związanej z eksploatacją pojazdów i maszyn roboczych, jak też wiedza praktyczna z realizowanej zgodnie z programem studiów praktyki dyplomowej.
Absolwent jest przygotowany do twórczej działalności z zakresu: projektowania; wytwarzania; bezpieczeństwa; eksploatacji urządzeń mechanicznych i mechatronicznych, a zwłaszcza: samochodów, ciągników, pojazdów specjalnych, maszyn budowlanych i specjalnych oraz dźwignic. Jest zdolny do podejmowania pracy zawodowej w dużych koncernach, w przedsiębiorstwach przemysłu samochodowego, kolejowego, maszynowego, w jednostkach projektowych, badawczo-naukowych, a także w średnich i małych firmach.
Na kierunku Mechatronika Pojazdów i Maszyn Roboczych studiów niestacjonarnych II stopnia oferowane są następujące specjalności:
- Maszyny robocze
- Nadwozia pojazdów
- Pojazdy
- Silniki spalinowe
- Wspomaganie komputerowe prac inżynierskich
SPECJALNOŚĆ MASZYNY ROBOCZE
W ramach tej specjalności, na studiach II stopnia, kształci się magistrów inzynierów, którzy opanują wiedzę i umiejętności w zakresie zagadnień:
- projektowania maszyn budowlanych, maszyn drogowych oraz dźwignic w zakresie układów napędowych i sterujących oraz konstrukcji nośnych,
- bezpieczeństwa użytkowania maszyn roboczych, zwłaszcza dźwignic,
- logistyki eksploatacji maszyn roboczych.
Absolwenci posiadają wiedzę i umiejętności w zakresie planowania i nadzoru eksploatacji maszyn roboczych, oceny bezpieczeństwa konstrukcji i użytkowania.
Posiadana przez nich wiedza umożliwia projektowanie części i podzespołów maszyn oraz samych maszyn jak również projektowania modernizacji.
W rejonie Warszawy mieszczą się ośrodki. naukowo-badawcze branży maszyn roboczych, które są potencjalnym miejscem pracy dla absolwentów specjalności Maszyny robocze.
SPECJALNOŚĆ NADWOZIA POJAZDÓW
W ramach tej specjalności na studiach II stopnia kształci się inżynierów z tytułem magistra, którzy zdobędą rozległą i interdyscyplinarną wiedzę z przedmiotów podstawowych oraz poszerzone umiejętności specjalistyczne uzyskane dzięki przedmiotom obieralnym i tematyce realizowanej pracy przejściowej i dyplomowej.
Absolwentów tej specjalności charakteryzuje interdyscyplinarne podejście do rozwiązywania problemów technicznych, ale także szeroka wiedza z zakresu:
- budowy i rozwiązań konstrukcyjnych stosowanych aktualnie w nadwoziach pojazdów,
- technologii produkcji, eksploatacji i tendencji rozwojowych obserwowanych w przemyśle samochodowym,
- zaawansowanych metod obliczeniowych służących do symulacji numerycznej zachowania konstrukcji inżynierskich,
- współczesnych narzędzi komputerowego wspomagania projektowania stosowanych do modelowania i obliczeń wytrzymałościowych struktur nośnych nadwozi i ich elementów.
Absolwenci znajdują zatrudnienie w firmach projektowych, a także w ośrodkach badawczo-naukowych związanych z przemysłem samochodowym w kraju i zagranicą.
SPECJALNOŚĆ POJAZDY
Absolwent studiów II stopnia na specjalności (kierunku dyplomowania) Pojazdy uzyskując stopień magistra inżyniera mechanika posiada pogłębioną wiedzę i umiejętności w zakresie:
- zagadnień dotyczących mechaniki ruchu pojazdów, a szczególnie przyspieszania, hamowania, ruchu krzywoliniowego i drgań,
- modelowania i symulacji komputerowej zjawisk zachodzących w ruchu pojazdów,
- projektowania pojazdów oraz ich zespołów układu napędowego, podwozi i nadwozi z wykorzystaniem komputerowych programów inżynierskich
- zagadnień dotyczących bezpieczeństwa ruchu pojazdów, a w szczególności systemów bezpieczeństwa czynnego,
- zagadnień dotyczących badań stanowiskowych i trakcyjnych pojazdów,
- zagadnień związanych z rzeczoznawstwem samochodowym, w tym z problematyką rekonstrukcji przebiegu wypadku drogowego.
W rejonie Warszawy mieszczą się ośrodki naukowo-badawcze branży samochodowej i kolejowej oraz wiele firm produkcyjnych i usługowych związanych z transportem drogowym i szynowym, ponadto duże zakłady transportu publicznego (autobusy, tramwaje i metro). Wszystkie te firmy i instytucje są potencjalnym miejscem pracy dla magistrów inżynierów ‒ absolwentów specjalności Pojazdy.
SPECJALNOŚĆ SILNIKI SPALINOWE
Absolwent specjalności Silniki Spalinowe na studiach II stopnia opanuje wiedzę i umiejętności w zakresie:
- zagadnień dotyczących budowy, projektowania, eksploatacji tłokowych silników spalinowych i ich elementów,
- stosowania materiałów eksploatacyjnych w motoryzacji,
- planowania i prowadzenia badań empirycznych i symulacyjnych dotyczących silników spalinowych,
- zasad eksploatacji oraz diagnostyki silników spalinowych,
- zagadnień dotyczących budowy, eksploatacji układów oczyszczania spalin, a w szczególności reaktorów katalitycznych oraz filtrów cząstek stałych.
Koncentracja firm motoryzacyjnych w województwie mazowieckim, lubelskim oraz w południowej części kraju, z wyszczególnieniem regionu bielskiego oraz na terenie województwa śląskiego, pozwala absolwentom tej specjalności na podejmowanie pracy w dużych zakładach produkujących samochody lub ich podzespoły, przedsiębiorstwach transportowych, przedstawicielstwach koncernów samochodowych, a także małych firmach usługowych szeroko rozumianego zaplecza technicznego motoryzacji. Ponadto absolwenci tej specjalności są bardzo dobrze przygotowani do pracy w krajowych instytutach naukowo-badawczych związanych z motoryzacją (np. ITS, PIMOT, IBiRM BOSMAL).
SPECJALNOŚĆ WSPOMAGANIE KOMPUTEROWE PRAC INŻYNIERSKICH
W ramach tej specjalności, kształci się magistrów inżynierów, którzy będą potrafili definiować, identyfikować i charakteryzować cechy konstrukcyjno-technologiczne projektowanych ustrojów mechanicznych, analizować i formułować merytorycznie opracowywaną tematykę jak i proponować możliwie najlepsze rozwiązania.
Absolwenci specjalność WKPI będą potrafili zinterpretować zagadnienia związane z realizowanym projektem, opracować i zaprezentować zaproponowane rozwiązania, a przede wszystkim wykorzystywać:
- nowoczesne metody i narzędzia komputerowe systemów CAD/CAM/CAE do projektowania pojazdów, maszyn roboczych i innych urządzeń mechanicznych,
- wspomaganie komputerowe metod i technik wytwarzania w projektowaniu technologicznym, a w szczególności obrabiarek sterowanych numerycznie,
- techniki inżynierii odwrotnej w procesie projektowania, akwizycji danych w procesach skanowania, tworzenia modeli parametrycznych i druku 3D.
Absolwenci będą posiadać uniwersalne kompetencje zawodowe oraz biegłość w posługiwaniu się narzędziami komputerowymi. Będą świadomi swojej roli społecznej jaką mają spełniać w swoim otoczeniu, a także posiadać zdolności do organizowania środowiska pracy zawodowej.
RAMOWY PLAN STUDIÓW NIESTACJONARNYCH II STOPNIA PROWADZONYCH NA KIERUNKU MECHANIKA POJAZDÓW I MASZYN ROBOCZYCH
Do pobrania:
Opisy przedmiotów prowadzonych w ramach studiów
Semestr 1
Lp. | Nazwa przedmiotu | Rodzaj i wymiar zajęć | Punkty ECTS | Symbol rygoru | |||
W | Ć | L | P | ||||
1 | Analiza zespolona | 10 | 10 | 0 | 0 | 4 | E/Z1 |
2 | Rachunek prawdop. i statystyka | 10 | 10 | 0 | 0 | 4 | E/Z1 |
3 | Mechanika ogólna III | 20 | 20 | 0 | 0 | 5 | E/Z1 |
4 | Zintegrow. systemy wytwarzania | 20 | 0 | 10 | 0 | 3 | Z2/Z1 |
5 | Diagnostyka maszyn | 10 | 0 | 10 | 0 | 2 | Z2/Z1 |
6 | Metody numeryczne w mechanice | 10 | 0 | 10 | 0 | 2 | Z2/Z1 |
7 | Fizyka IV | 20 | 0 | 0 | 0 | 4 | Z2 |
8 | Automatyka | 10 | 10 | 0 | 0 | 2 | E/Z1 |
9 | Przedmiot obieralny Specjalności 1 | 20 | 0 | 0 | 0 | 2 | Z2 |
10 | Przedmiot obieralny Specjalności 2 | 10 | 0 | 0 | 0 | 2 | Z2 |
RAZEM | 140 | 50 | 30 | 0 | 30 |
Semestr 2
Lp. | Nazwa przedmiotu | Rodzaj i wymiar zajęć | Punkty ECTS | Symbol rygoru | |||
W | Ć | L | P | ||||
1 | Modelow. komp. w praktyce inż. | 10 | 0 | 10 | 0 | 2 | Z2/Z1 |
2 | Alg. genetyczne i sieci neuronowe | 20 | 0 | 10 | 0 | 3 | E/Z1 |
3 | Bezp. systemów technicznych | 10 | 0 | 0 | 0 | 2 | Z2 |
4 | Wybr. zagadn. termodynamiki | 10 | 10 | 0 | 0 | 3 | E/Z1 |
5 | Podstawy robotyki | 10 | 0 | 10 | 0 | 2 | Z2/Z1 |
6 | Teoria konstrukcji | 10 | 0 | 0 | 0 | 2 | Z2 |
7 | Zaawans. materiały konstrukcyjne | 10 | 0 | 10 | 0 | 2 | Z2/Z1 |
8 | Modelow. i badania maszyn | 20 | 0 | 10 | 0 | 6 | E/Z1 |
9 | Przedmiot obieralny Specjalności 3 | 20 | 0 | 0 | 0 | 2 | Z2 |
10 | Przedmiot obieralny Specjalności 4 | 10 | 0 | 0 | 0 | 2 | Z2 |
12 | Praca przejściowa | 0 | 0 | 0 | 50 | 4 | P |
RAZEM | 130 | 10 | 50 | 50 | 30 |
Semestr 3
Lp. | Nazwa przedmiotu | Rodzaj i wymiar zajęć | Punkty ECTS | Symbol rygoru | |||
W | Ć | L | P | ||||
1 | Podstawy prawa pracy (HES) | 10 | 0 | 0 | 0 | 2 | Z2 |
2 | Przedmiot obieralny (HES) | 10 | 0 | 0 | 0 | 3 | Z2 |
3 | Przedmiot obieralny Specjalności 5 | 20 | 0 | 0 | 0 | 2 | Z2 |
4 | Przedmiot obieralny Specjalności 6 | 20 | 0 | 0 | 0 | 2 | Z2 |
5 | Seminarium dyplomowe | 0 | 20 | 0 | 0 | 2 | Z1 |
6 | Praca dyplomowa | 0 | 0 | 0 | 150 | 20 | P |
7 | Praktyka dyplomowa | 4 tygodnie | 4 | ||||
RAZEM | 60 | 20 | 0 | 150 | 31 |