Franciszek Janik
(07.07.1900 ÷ 27.12.1975)
- Konstruktor, wykładowca, pilot, skoczek spadochronowy.
- Absolwent Wydziału Mechanicznego Politechniki Lwowskiej.
- Projektant w Biurze Konstrukcyjnym Broni Pancernej Instytutu Badań Inżynierii (od 1928).
- Kierownik Działu Płatowców Instytutu Badań Technicznych Lotnictwa IBTL.
- Trzykrotny uczestnik zawodów balonowych i zdobywca Pucharu Gordon-Benetta (1938).
- Naczelnik w Ministerstwie Odbudowy (1946).
- Wieloletni pracownik Instytutu Lotnictwa (od 1947) i PW.
- Założyciel Wydziału Samochodów i Ciągników (SiC).
- Kierownik Katedry Mechaniki Ogólnej na Wydziale Maszyn Roboczych i Pojazdów PW (1960).
- Projektant napędu czołgu rozpoznawczego TK
- Twórca teorii „krzywej wyrwania” (1937), wprowadzona po wojnie do międzynarodowych przepisów.
- Inżynier sprawdzający obliczeń i konstrukcji kilkudziesięciu prototypów samolotów turystycznych, komunikacyjnych oraz wojskowych, kilkunastu szybowców, balonów i stratostatów (1933-37).
- Współtwórca projektów samolotów LWS „Mewa”, PZL P-46 „Sum”, PZL P-50 „Jastrząb”, PZL P-45 „Sokół”, bombowca szturmowego dwusilnikowego „Lampart”, myśliwca „Kozub”.
- Budowniczy tuneli aerodynamicznych w Instytucie Lotnictwa.
|
|
Czołg TK | LWS Mewa |