Historia wydziału SiMR
OKRES WSTĘPNY
1945
Powstanie Specjalności Samochodowej (tzw. Oddział Samochodowy) w Szkole Inżynierskiej im. Hipolita Wawelberga i Stanisława Rotwanda.
1947
Powołanie kierunku samochodowego oraz Katedry Budowy Samochodów na Wydziale Mechanicznym Politechniki Warszawskiej.
1948
Ukończenie (rozpoczętego przed wojną) gmachu przy ul. Narbutta 84.
1949-1951
Powołanie Zakładów o specjalności samochodowej w Szkole Inżynierskiej Wawelberga i Rotwanda:
- Silników
- Budowy Samochodów
- Ciągników i Pojazdów Specjalnych
- Elektrotechniki Samochodowej
- Eksploatacji i Gospodarki Technicznej
- Technologii Wytwarzania
1951
Połączenie Szkoły Inżynierskiej im. Hipolita Wawelberga i Stanisława Rotwanda z Politechniką Warszawską. Z wydziałów mechanicznych obu szkół utworzono cztery nowe wydziały: Mechaniczny Konstrukcyjny, Mechaniczny Technologiczno-Konstrukcyjny, Mechaniczny Technologiczny, Lotniczy.
Utworzenie Oddziału Samochodowego na Wydziale Mechanicznym Technologiczno-Konstrukcyjnym PW
OKRES WŁAŚCIWY
1953
Utworzenie Wydziału Samochodów i Ciągników (SiC). Powołanie Katedr:
- Samochodów
- Silników Pojazdów Mechanicznych
- Ciągników i Pojazdów Specjalnych
- Technologii Budowy Pojazdów Mechanicznych
- Technologii Napraw i Obsługi Technicznej Pojazdów Mechanicznych
- Mechaniki Ogólnej
Pierwszy nabór studentów na I rok – 150 przyjętych. Studia prowadzone na 4 wąskich kierunkach specjalizacyjnych: konstrukcja i badania pojazdów mechanicznych, technologia wytwarzania pojazdów mechanicznych, technologia napraw i obsługi technicznej pojazdów mechanicznych, pojazdy specjalne.
1960
Reorganizacja wydziałów mechanicznych PW. Likwidacja wąskich specjalności, zwiększenie zakresu nauk podstawowych.
Utworzenie Wydziału Maszyn Roboczych i Pojazdów (MRiP) z Katedrami:
- Dźwignic
- Maszyn Budowlanych i Drogowych
- Budowy Lokomotyw
- Maszyn i Urządzeń Rolniczych
Wydział prowadził 4 specjalności: samochody i ciągniki, maszyny i urządzenia rolnicze, maszyny budowlane i urządzenia transportu bliskiego, pojazdy szynowe.
1966
Uruchomienie studiów wieczorowych (po likwidacji Wieczorowej Szkoły Inżynierskiej).
1969
Przeniesienie Katedry Maszyn i Urządzeń Rolniczych do Płocka, włączenie do Wydziału MRiP Katedr: Eksploatacji Kolei, Zabezpieczenia Ruchu Pociągów, Elektrotechniki Komunikacji, Maszynoznawstwa i Elementów Maszyn.
1970
Rozpoczęcie rozbudowy gmachu wydziału (nadbudowa IV piętra).
Kolejna reorganizacja. Utworzenie Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych (SiMR). Powołanie (w wyniku połączenia katedr) czterech Instytutów:
-
Maszyn Roboczych Ciężkich
(z Katedry Dźwignic i Katedry Maszyn Budowlanych i Drogowych) -
Podstaw Budowy Maszyn
(z Katedry Mechaniki Ogólnej, Zakładu Geometrii Wykreślnej Katedry Matematyki „B”, Katedry Części Maszyn „B”, Katedry Technologii Pojazdów i Maszyn Roboczych oraz części Katedry Maszynoznawstwa i Elementów Maszyn) -
Pojazdów
(z Katedry Silników Pojazdów Mechanicznych, części Katedry Samochodów, Katedry Ciągników, Katedry Pojazdów Szynowych) -
Transportu
(z Katedry Eksploatacji Kolei, Katedry Zabezpieczenia Ruchu Pociągów, Katedry Elektrotechniki Komunikacji, części Katedry Maszynoznawstwa i Elementów Maszyn oraz części Katedry Samochodów).
Prowadzenie studiów na kierunku: Mechanika i Budowa Maszyn. Dostępne specjalności: samochody i ciągniki, maszyny robocze ciężkie, pojazdy szynowe.
1972
Zmniejszenie liczby instytutów do trzech (Instytut Transportu uzyskał status samodzielnej jednostki na prawach wydziału).
Uruchomienie studiów przemiennych we współpracy z FSO (do 1988).
1993
Wprowadzenie nowych specjalności: ekologia i eksploatacja maszyn, wspomaganie komputerowe projektowania.
Powstanie Klubu Absolwenta Wydziału SiMR.
1994
Uruchomienie studiów inżynierskich zaocznych.
2007
Uruchomienie kierunku studiów Mechatronika.
2010
Uruchomienie kierunku studiów Edukacja Techniczno-Informatyczna.
2013
Uruchomienie kierunku studiów Inżynieria Pojazdów Elektrycznych i Hybrydowych.
2014
Uruchomienie kierunku studiów Inżynieria Pojazdów Elektrycznych i Hybrydowych w języku angielskim.