Historia Wydziału
1945 r.
Powstanie Specjalności Samochodowej (tzw.Oddział Samochodowy) w Szkole Inżynierskiej im. Hipolita Wawelberga i Stanisława Rotwanda.
1949-1951
Powołanie Zakładów o specjalności samochodowej:
- Silników
- Budowy Samochodów
- Ciągników i Pojazdów Specjalnych
- Elektrotechniki Samochodowej
- Eksploatacji i Gospodarki Technicznej
- Technologii Wytwarzania
1947 r.
Powołanie Katedry Budowy Samochodów na Wydziale Mechanicznym Politechniki Warszawskiej
1951 r.
Połączenie Szkoły Inżynierskiej im. Hipolita Wawelberga i Stanisława Rotwanda z Politechniką Warszawską
1951 r.
Utworzenie Oddziału Samochodowego na Wydziale Mechanicznym Technologiczno-Konstrukcyjnym PW
1953 r.
Utworzenie Wydziału Samochodów i Ciągników (SiC). Powołanie Katedr:
- Samochodów
- Silników Pojazdów Mechanicznych
- Ciągników i Pojazdów Specjalnych
- Technologii Budowy Pojazdów Mechanicznych
- Technologii Napraw i Obsługi Technicznej Pojazdów Mechanicznych
- Mechaniki Ogólnej
1960 r.
Reorganizacja wydziałów mechanicznych PW. Likwidacja wąskich specjalności.
- Utworzenie Wydziału Maszyn Roboczych i Pojazdów (MRiP)
1970 r.
Kolejna reorganizacja. Utworzenie Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych (SiMR). Powołanie (w wyniku połączenia katedr) czterech Instytutów:
- Maszyn Roboczych Ciężkich
- Podstaw Budowy Maszyn
- Pojazdów
- Transportu
1972 r.
Zmniejszenie liczby instytutów do trzech (Instytut Transportu uzyskał status samodzielnej jednostki na prawach wydziału).