III Targi Pracy Inżynierii Mechanicznej - podsumowanie
Wystawcy Targów Pracy 2022
Seminarium "Zaawansowane techniki w przemyśle motoryzacyjnym i maszynowym" - prelekcje
„Innowacje z PW”
Centrum Zarządzania Innowacjami i Transferem Technologii PW
streszczenie
Centrum Zarządzania Innowacjami i Transferem Technologii Politechniki Warszawskiej jest ośrodkiem wspierającym transfer technologii i zarządzanie innowacjami oraz prowadzącym projekty badawcze i wdrożeniowe w dziedzinach technicznych. CZIiTT to oferta dla pracowników, doktorantów, studentów, Kół Naukowych, otoczenia Uczelni i środowiska biznesowego.
Współpraca, wielkie projekty, transfer technologii, patenty, startupy, spinoffy, i wiele wiele innych – po prostu innowacje z PW!
„Nowe technologie i kierunki rozwoju branży transportowej”
streszczenie
Transport ciężarowy realizowany jest pojazdami, które na przestrzeni lat ewoluowały do SUPER ciężarówki. Pojazdu, który jest wyposażony w szereg systemów i układów, pozwalających rozpatrywać go w kategoriach niezwykle ważnego elementu zrównoważonego systemu transportowego. Systemu opartego się na trzech filarach, w ramach których nieustannie pracujemy nad nowymi rozwiązaniami. Niektóre z nich wprowadzimy w najbliższych latach do oferty jako standardowe wyposażenie noworejestrowanych pojazdów. Inne pozostają przedmiotem testów i analiz, aby po wyborze najlepszego rozwiązania pojawiły się w ofercie i stanowiły fundamenty transportu przyszłości.
„Teraźniejszość i przyszłość maszyn budowlanych – maszyny inteligentne, smart construction i zdalna diagnostyka maszyn”
streszczenie
Maszyna budowlana teraz a maszyna budowlana w przyszłości? Jaka jest wizja rozwoju rynku maszyn budowlanych? Automatyczny tryb pracy, inteligentne sterowanie 3D, optymalizacja całego cyklu budowlanego i floty oraz wiele innych. W trakcie prelekcji Komatsu zdradzi tajniki podróży całego procesu budowy w przyszłość.
„Człowiek, pomysł, technologia – wyzwania w projektowaniu pojazdów”
EDAG Engineering Polska Sp. z o.o.
streszczenie
Firma EDAG Engineering Sp. z o.o. posiada doświadczenie w projektowaniu pojazdów dla polskich i zagranicznych wytwórców z branży motoryzacyjnej. Realizacja projektów od pomysłu do wdrożenia doskonale odzwierciedla kompetencje inżynierów wykształconych w większości na Wydziale Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. Umiejętność wykorzystania wiedzy o nowoczesnych technologiach wytwarzania umożliwia kreowanie rozwiązań technicznych wyróżniających się na rynku. Wykorzystanie umiejętności inżyniera do twórczej realizacji pomysłu agregującego nowoczesne technologie tworzy podziwiane konstrukcje będące kamieniami milowymi rozwoju techniki. Triada człowiek, pomysł, technologia posłuży jako pretekst do zaprezentowania kompetencji firmy EDAG Engineering Sp. z o.o. w zakresie działań inżynierskich nakierowanych na projektowanie, prototypowanie i rozwój pojazdów samochodowych.
„Wykorzystanie technologii obliczeniowych MES w procesie projektowania foteli samochodowych”
streszczenie
Jako użytkownicy często oceniamy fotel przez pryzmat najistotniejszych z naszego punktu widzenia cechy: wygody, bezpieczeństwa, wyglądu, użytkowania, ceny i wielu innych. Wszystkie te, oraz wiele innych aspektów oceny uwzględniane są w procesie projektowania produktu. Podczas wykładu zaprezentowane zostaną informacje o procesie projektowania foteli samochodowych oraz roli technologii obliczeniowej MES w tym procesie. Przedstawione zostaną wymagania konstrukcyjne jakie stawiane są fotelom oraz przykłady zastawania MES do ich oceny.
„Badania pojazdów w aspekcie ich bezpieczeństwa, niezawodności i trwałości”
Sieć Badawcza Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji
streszczenie
Każdy wie jak ważne jest bezpieczeństwo, niezawodności i trwałość w pojazdach. Nie każdy jednak wie jak wyglądają badania tych cech. Prelegent krótko zaprezentuje działanie Sieci Badawczej Łukasiewicz, opowie o roli inżynierów badań i techników (również w nawiązaniu do ofert pracy Łukasiewicz – PIMOT). Głównym tematem wypowiedzi będą badania pojazdów: czym zajmują się laboratoria, jaką nowo zakupioną innowacyjną aparaturę posiada Instytut oraz na czym polegają projekty, które aktualnie prowadzi Łukasiewicz - PIMOT.
„Powłoki DLC na igłach rozpylacza”
streszczenie
Diamond Like Carbon – metastabilna forma węgla amorficznego. Wykazuje niektóre z typowych właściwości diamentu. Stosowany jest zwykle jako powłoki do innych materiałów „przekazując” im swoje właściwości. Występuje w siedmiu różnych formach. Może brzmieć niejasno. Po tej prelekcji DLC nie będzie już tajemnicą. Przedstawione zostaną właściwości takiej powłoki oraz zalety zastosowania jej na igłach rozpylacza.
„Współczesne silniki spalinowe i co może je zastąpić”
streszczenie
Czy czeka nas kres silników spalinowych? Jakie są współczesne silniki spalinowe i co może je zastąpić? Można powiedzieć, że zasada działania silników jest stałą, mimo to konstrukcja silników spalinowych przeszła rewolucję. Rosnące wymagania klientów, jakość powietrza, zmiana klimatu i legislacja wymusza ciągle zmiany i dążenie do doskonałości. Czy w tym świetle silniki spalinowe zostaną zastąpione? Jeśli tak to czym? Odpowiedzi na te pytania poznacie uczestnicząc w prelekcji ENERIA.
„Elektromobilność w transporcie drogowym. Wyzwania, technologia, infrastruktura, środowisko”
streszczenie
Dlaczego nadszedł czas na elektromobilność? Transport drogowy stanął przed wyzwaniami silnej presji na redukcję emisji CO2 oraz transportu wolnego od śladu węglowego. Podczas prelekcji poznamy strategię paliwową i zobowiązania Renault Trucks zmierzające do sprostania tym wyzwaniom. Zostaną one przedstawione z uwzględnieniem trzech ważnych aspektów: środowiska, infrastruktury i technologii.
„Litowo-jonowe systemy bateryjne – wyzwania projektowe”
streszczenie
Globalny rynek baterii litowo-jonowych (Li-ion) ma rosnąć w tempie ~25%, z 250GWh w 2020 r. do ponad 1TWh w 2025 r. i nawet 2,3TWh w 2030r. Czynniki napędzające wzrost rynku baterii litowo-jonowych obejmują rosnące zapotrzebowanie na: pojazdy elektryczne, elektryczne urządzenia transportu osobistego, baterie litowo-jonowe do zastosowań przemysłowych, stacjonarne magazyny energii, elektronikę użytkową, urządzenia inteligentne i wiele innych.
Podczas wykładu poruszone zostaną najważniejsze z wyzwań związanych z procesem projektowania oraz produkcji systemów bateryjnych, będą to między innymi: wykorzystanie modeli matematycznych ogniw litowo-jonowych, rozwój algorytmów zarządzania pracą systemu bateryjnego, ograniczanie negatywnych skutków wystąpienia zjawiska ucieczki termicznej (thermal runaway) pojedynczego ogniwa, wpływ globalnego kryzysu półprzewodników na podejście do stawiania i zmiany założeń projektowych.
„Od hybrydy do wodoru”
streszczenie
Czy po popularności hybryd czeka nas popularność wodoru? Jakie są wady i zalety obu napędów i czy przyszłością branży automotive jest wodór? Odpowiedzi na te (i inne) pytania poznacie podczas prelekcji Toyota Central Europe. Słuchaczom przybliżone zostaną zagadnienia zastosowania napędu hybrydowego w mobilności zeroemisyjnej oraz jego rola w dekarbonizacji środowiska. Omówione zostaną także inwestycje w zakresie mobilności niskoemisyjnej w Polsce i historia napędu wodorowego w marce Toyota.
„Rozwój platform autonomicznych w środowisku symulacyjnym oraz rozwój algorytmów SoC i SoH w bateriach”
Sieć Badawcza Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji
streszczenie
Podczas prezentacji przedstawiona zostanie wizja, struktura i obszar zainteresowań Grupy Badawczej Nowych Technologii w Motoryzacji Łukasiewicz – PIMOT. Przedstawiciel Łukasiewicz - PIMOT opowie o projektach realizowanych przez Grupę, głównie na przykładzie Platformy Autonomicznej Wsparcia Operacyjnego. Przedstawione zostanie wykorzystywane przez Łukasiewicz - PIMOT oprogramowanie, nawiązując do treści kształcenia na SiMR, oraz kompetencje wymagane na stanowiskach, na których zatrudnia lub planuje zatrudniać Łukasiewicz - PIMOT.
„Formuła Student – kuźnia talentów inżynierskiego rynku pracy”
Koło Naukowe Sportów Samochodowych – sekcja Proton Dynamic
streszczenie
Proton Dynamic – zespół Formuły Student utworzony przez grupę studentów z Politechniki Warszawskiej, których połączyła wspólna pasja do motoryzacji i nowych technologii.
Działalność w Kole Naukowym to zabawa, ciężka praca, nauka …? Tak naprawdę to wszystkie wymienione kwestie razem wzięte, i wiele innych. Nie zawsze będziecie mieli czas wyjść „na miasto”, ale radość i duma, kiedy stajecie na podium i możecie powiedzieć „Jesteśmy najlepsi!” wszystko wynagradza. Działalność w Kole Naukowym ma jeszcze jeden ważny aspekt – rozwój talentów inżynierskiego rynku pracy. O tym opowiedzą Wasi koledzy, studenci, członkowie Zespołu Proton Dynamic.
„Projektowanie i wytwarzanie podwozi prototypowych motocykli wyścigowych”
Koło Naukowe Mechaników Pojazdów – sekcja WUT SiMR Racing Technology
streszczenie
WUT SiMR Racing Technology to zespół, który podjął się wyzwania zaprojektowania i budowy motocykla klasy Moto3 na międzynarodowe zawody MotoStudent.
Kto nie marzył o tym, żeby zaprojektować i zbudować swój własny motocykl oraz wygrywać na nim zawody na całym świecie? Podczas prelekcji członkowie Zespołu WSRT zdradzą tajniki projektowania i wytwarzania podwozi prototypowych motocykli wyścigowych. Opowiedzą o tym jak ważna jest geometria jednośladów i odpowiednia konstrukcja podwozi oraz przybliżą zasady projektowania konstrukcji cienkościennych ze stopów metali lekkich i kompozytów i wytwarzania kompozytów.
Fotorelacja 2022
Cała galeria dostępna jest pod adresem Fotorelacja Targi Pracy 2022